Koszalin – miasto morskie
Data publikacji: 2014-06-14, Data modyfikacji: 2014-06-16
Tagi:
koszalin
morze
port
Krótkie streszczenie artykułu:
W XVI wieku Koszalin miał własną flotę handlową, której statki pływały do Danii i Szwecji. Na placu przed Bramą Młyńską budowano też niewielkie statki morskie zwane szkutami, transportowane następnie wozami do jeziora Jamno, skąd wypływały nieistniejącym już dziś kanałem na morze.
Kategoria:
Historia Koszalina
Treść:
Mimo że średniowieczny Koszalin położony był w odległości ok. 11 km od morskiego brzegu, mieszkańcy miasta sukcesywnie dążyli do wykorzystania bliskości morza wykupując dzielące od niego posiadłości ziemskie. Już w roku 1308 rada miejska nabyła okręg Gorzebądzia, Strzeżenic i Podamirowa. W 1331 roku dzięki zakupowi wsi Jamno udało się przesunąć granice miejskie do granic jeziora Jamno, a w 1353 r. przejęto zachodnią część jeziora wraz z mierzeją. Trzy lata później miasto zakupiło wschodnią część mierzei wraz z kanałem łączącym jezioro z morzem, co dało koszalinianom prawo i możliwość żeglugi morskiej.
Morze nasze morzeKoszalińskim portem stała się położona nad głębią łączącą jezioro z morzem nieistniejąca już dziś miejscowość Czajcze. W tym samym czasie miasto stało się ośrodkiem rozwiniętego szkutnictwa. Szkuty, czyli niewielkie statki morskie budowano na dzisiejszym placu Kilińskiego i przewożono wozami do Jamna. Z racji braku drogi wodnej łączącej miasto z portem Koszalin nie mógł co prawda konkurować z Kołobrzegiem i Darłowem, jednak koszalińskie statki wypływały do szwedzkich i duńskich portów, eksportując skupywany od okolicznych chłopów miód, zboża i inne płody rolne. Do Koszalina sprowadzano wyroby żelazne, weneckie szkło, angielskie klepsydry i niderlandzkie chodaki.
Morska aktywność Koszalina bardzo szybko wzbudziła niepokój Kołobrzegu i Darłowa, które poczuły się zagrożone wobec utraty monopolu na prowadzenie morskiego handlu na dotychczasowym terenie. Szczególnie agresywni byli kołobrzeżanie, którzy w 1440 r. zorganizowali zbrojny napad na osadę portową Czajcze, niszcząc nagromadzony tam zapas soli do konserwacji ryb. Sześć lat później zbrojne oddziały kołobrzeskich pachołków miejskich ruszyły na Koszalin, którego mieszkańcy w porę ostrzeżeni, w dniu 27 września odparli atak w potyczce pod Tatowem. Z bitwie zdobyto sztandar Kołobrzegu, a na pamiątkę zdarzenia przez kolejne 100 lat urządzano w koszalińskim ratuszu ucztę dla mieszczan, częstując dzieci obwarzankami i orzechami.
Wśród morskich olbrzymówOd XIII wieku niemieckie miasta morskie tworzyły potężną organizację zwaną związkiem hanzeatyckim. Koszalin należał do niego już od roku 1386. Z powodu obowiązku uiszczania składki członkowskiej był początkowo reprezentowany przez Kołobrzeg, ale po zatargach i krótkiej przerwie pojawił się ponownie wśród miast związkowych w roku 1457. Właśnie Hanza stała się rozjemcą w kolejnych sporach z Kołobrzegiem i Darłowem. Tak było, gdy w 1468 r. jeden z pływających po Bałtyku statków z koszalińskimi towarami został schwytany przez kapra szczecińskiego i odprowadzony do portu w Strzałowie.
Odcięci od morzaKoszalińska działalność żeglugowa trwała z sukcesami aż do początku XVII wieku, kiedy zahamowała ją wojna trzydziestoletnią (1618-1648). Wznowiono ją na krótko dopiero ok. roku 1685, ale już 5 lat później gigantyczny sztorm przerwał mierzeję w innym miejscu tworząc nowe, ale zbyt płytkie połączenie. Stare, wskutek wyrębu drzew uległo zapiaszczeniu, toteż przeładunki odbywały się tam sporadycznie. Z braku funduszy kolejne projekty połączenia Koszalina z morzem pozostawały na papierze i z czasem morska działalność traciła na znaczeniu, by w końcu zaniknąć całkowicie.
Opcje dodatkowe
Artykuł sponsorowany:
Standardowy artykuł
Show on front page:
Pokazuj artykuł sponsorowany na stronie głównej
Display in:
Otwórz w tej samej karcie
Dołącz zdjęcia
Zdjęcia:
Pełna treść wiadomości na: 265224 at http://www.mmkoszalin.eu
mmkoszalin.eu, Źródło artykułu: mmkoszalin.eu