Parowóz wraca do Koszalina
Data publikacji: 2014-05-29, Data modyfikacji: 2014-05-29
Tagi:
wąskotorówka koszalin
parowóz koszalin
Krótkie streszczenie artykułu:
29 maja w godz. 14-16 do Koszalina dotrze parowóz - najnowsza "zdobycz" Towarzystwa Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki. Lokomotywa rozładowywana będzie na terenie lokomotywowni wąskotorowej.
Kategoria:
Wiadomości
Teraz Koszalin
Treść:
Towarzystwo Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki prawie od samego początku istnienia marzyło o pozyskaniu do swojego taboru parowozu wąskotorowego, który mógłby stać się prawdziwą atrakcją turystyczną i przyciągać rzesze podróżnych. Determinacja i cierpliwość pasjonatów opłaciły się: udało im się pozyskać taką maszynę z Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. - Do tej pory pojazd stał jako pomnik przed fabryką FABLOK - mówi Paweł Gajdzica, prezes stowarzyszenia. - Ze względu na to, że przedsiębiorstwo upadło, postanowiliśmy wystąpić o dzierżawę eksponatu, ponieważ nie ma możliwości jego zakupu - tłumaczy nasz rozmówca.Maszyna została wydzierżawiona na 20 lat (2 lata na naprawę maszyny i 18 lat eksploatacji), ale umowa może być przedłużona. Sprowadzenie zabytkowego pojazdu to jednak dopiero połowa drogi do pełni szczęścia, gdyż nim parowóz wyruszy na tory musi przejść kosztowny remont. Teraz wszystko w rękach mieszkańców, którzy wezmą udział w głosowaniu na budżet obywatelski. - Złożyliśmy w ratuszu projekt renowacji parowozu opiewający na kwotę 500 tysięcy złotych - mówi pan Paweł. - Pieniądze są potrzebne przede wszystkim na remont kotła i wymianę skrzyni ogniowej - podkreśla. Zainteresowani inicjatywą obywatelską koszalinianie będą mogli oglądać zabytkowy eksponat od 1 do 14 czerwca w lokomotywowni przy ul. Lechickiej.Do tej pory wolontariuszom skupionym w stowarzyszeniu udało się wyremontować i wprowadzić do użytku m.in.: spalinowy wagon silnikowy, lokomotywę Lxd2-476, lokomotywę Lxd2-475, lokomotywę Lyd2-05 wylicytowaną na aukcji WOŚP z cementowni Odra, drezynę motorową, 3 wagony osobowe, wagon turystyczny z zamontowanym barem (używany najczęściej w okresie wakacji), wagon bagażowo-pocztowy sprawdzający się w inscenizacjach historycznych oraz wagon towarowy kryty.Parowóz Px 48-3910 został wyprodukowany w 1953 r. w fabryce lokomotyw w Chrzanowie. Przez wiele lat służył na kolejach wąskotorowych m.in. w Krośniewicach i we Włocławku na Kujawach. Początkowo jeździł po torach o szerokości 750 mm i dopiero w 1973 r. został przystosowany do torów o szerokości 1000 mm. Wówczas trafił na Pomorze, gdzie był wykorzystywany na kolei wąskotorowej w Gryficach oraz Ińsku. Parowóz ten jeździł również w Koszalinie, gdzie obsługiwał pociągi pasażerskie i towarowe. W 1990 r., po zakończeniu służby na PKP, został przekazany do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.
Opcje dodatkowe
Artykuł sponsorowany:
Standardowy artykuł
Show on front page:
Nie pokazuj artykułu na stronie głównej
Display in:
Otwórz w tej samej karcie
Dołącz zdjęcia
Zdjęcia:
Pełna treść wiadomości na: 263408 at http://www.mmkoszalin.eu
mmkoszalin.eu, Źródło artykułu: mmkoszalin.eu