Belka
Poniedziałek, 10 Grudnia 2018   imieniny: Julia, Judyta, Daniel
Rejestracja Witaj: Gościu, Zaloguj się
 
Belka
 

Szkoła Podstawowa nr 18 im. Jana Matejki w Koszalinie uczestniczy w projekcie Mądrzy Cyfrowi

Data publikacji: 2018-06-29, Data modyfikacji: 2018-06-29
A A AWydrukDrukuj  
 
Szkoła Podstawowa nr 18 im. Jana Matejki w Koszalinie uczestniczy w projekcie Mądrzy Cyfrowi

Jack Ma, założyciel i Prezes Grupy Alibaba na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos w tym roku powiedział m.in.:„Do 2030 roku roboty mogą zastąpić 800 mln miejsc pracy. Edukacja to obecnie duże wyzwanie. Jeśli nie zmienimy metod uczenia to za 30 lat będziemy mieli kłopoty. To, czego teraz uczymy, to wiedza sprzed 200 lat. Nauczyciele muszą przestać uczyć wiedzy, musimy zacząć uczyć czegoś wyjątkowego, w czym maszyny nigdy nas nie dościgną. To są miękkie umiejętności: wartości, wiara, niezależne myślenie, praca zespołowa, troska o innych – tego musimy uczyć dzieci. Wiedza nie nauczy cię tego wszystkiego. Powinniśmy uczyć sportu, muzyki, malarstwa, sztuki. Wszystko czego uczymy powinno nas różnić od maszyn.”

Program MĄDRZY CYFROWI, którego pilotaż rozpoczął się 3 czerwca br., wychodzi naprzeciw wyzwaniom kształcenia młodzieży - w dobie robotów, informatyzacji i sztucznej inteligencji - na ludzi pełnowymiarowych w sensie emocjonalnym, umysłowym i duchowym. To pierwszy w kraju program dla nastolatków, który ma na celu kształtowanie odpowiedzialnych i empatycznych postaw społecznych przy jednoczesnym rozwijaniu umiejętności cyfrowych. Projekt realizowany jest przez Fundację „ABCXXI-Cała Polska czyta dzieciom” przy wsparciu Google.org, charytatywnego oddziału Google. MĄDRZY CYFROWI są pierwszym programem wspartym przez Google.org w Polsce.

Ogłaszając program, Jacquelline Fuller, prezes Google.org podkreśliła: „Każdego dnia widzimy rosnącą potrzebę zapewnienia, by każdy miał równy dostęp do szans i możliwości, jakie zapewnia internet. Dlatego Google inwestuje w Polsce w programy i inicjatywy, które pomagają w podnoszeniu kompetencji cyfrowych i w odpowiedzialnym korzystaniu z możliwości nowych technologii.” Jak dodała Irena Koźmińska, Prezes Fundacji „ABCXXI-Cała Polska czyta dzieciom”, głównego organizatora programu: „Powinniśmy dążyć do harmonii pomiędzy sferą używanych przez nas narzędzi cyfrowych, a sferą praktykowanych przez nas wartości. Wtedy postęp technologiczny będzie oznaczał zmiany na lepsze”.

PILOTAŻ PROJEKTU

Do pilotażu zgłosiło się 35 szkół podstawowych z całej Polski, a wśród nich Szkoła Podstawowa nr 18 im. Jana Matejki w Koszalinie. W czasie wakacji w ramach tygodniowych zajęć zorganizowanych na terenie szkół lub bibliotek, uczniowie klas 6 i 7 - poprzez literaturę, dyskusję i ćwiczenia – będą odkrywać istotę, rolę i sposoby praktykowania uniwersalnych wartości, a także poznawać nowe narzędzia cyfrowe, które będą mogli wykorzystać przy realizacji wybranych przez siebie projektów społecznych. Nauczyciele i bibliotekarze prowadzący zajęcia z uczniami, uczestniczyli w wykładach i warsztatach na konferencji inaugurującej projekt MĄDRZY CYFROWI w Warszawie, a do końca lipca biorą udział w specjalnie opracowanych kursach on-line nt. wartości i nowych technologii.

Projekt służyć ma przyswajaniu przez młodych ludzi uniwersalnych zasad społecznych i wartości moralnych takich jak szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga, mądrość, stąd na zajęciach będą czytane m.in. opowiadania o wybranych wartościach ze zbioru „Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach”. Nauczyciele lub bibliotekarze, jako moderatorzy zajęć z uczniami, opracują własne scenariusze lub będą pracować 
w oparciu o scenariusze przygotowane przez Fundację. Młodzież będzie dyskutować nt. wartości i dylematów moralnych oraz uczyć się zastosowania nowych technologii do przeprowadzenia pozytywnych zmian społecznych.

Każdy dzień zajęć wakacyjnych będzie obejmował inny etap procesu realizacji projektu społecznego z uwzględnieniem wartości i użyciem nowej technologii. Dzień pierwszy: określenie wyzwań społecznych, dzień drugi: określenie grupy odbiorców, dzień trzeci: zbieranie pomysłów na rozwiązania, dzień czwarty: wizualizacja pomysłu na zmianę i pozyskiwanie informacji zwrotnych, dzień piąty: tworzenie multimedialnej opowieści na temat koncepcji projektu zmiany społecznej. Nastolatki każdego dnia będą też zdobywać nowe umiejętności w zakresie narzędzi technologicznych: dowiedzą się jak tworzyć wirtualną rzeczywistość, zapoznają się z podstawami montażu wideo w 3D, a także z narzędziami do pracy zespołowej oraz zasadami bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z internetu.

W dalszej kolejności, w okresie wrzesień-listopad, wykorzystując nowo poznane narzędzia cyfrowe,  5-osobowe grupy uczniów będą przez 6 tygodni samodzielnie pracować nad rozwiązaniem wybranych przez siebie problemów społecznych, które dostrzegają w swoim otoczeniu - w szkole, miejscowości, gminie lub szerzej. Będzie to etap zbierania informacji i materiałów, wyboru metod zmierzenia się z problemem, a także pozyskiwania osób i instytucji, które mogą okazać pomoc przy wdrażaniu opracowanego przez uczniów projektu poprawy aktualnej sytuacji. Prowadzący nauczyciel/bibliotekarz spotka się w tym czasie trzy razy z uczniami,  wspierając lub w miarę potrzeby ukierunkowując ich działania. W grudniu planowane jest podsumowanie i prezentacja uczniowskich projektów zmian społecznych na stronie internetowej http://madrzycyfrowi.pl/ oraz – dla chętnych placówek - na forum szkoły.

Projekt MĄDRZY CYFROWI stanowi zaproszenie młodzieży do współodpowiedzialności za pozytywne zmiany społeczne i zachętę do prowadzenie działań na rzecz wspólnego dobra  w nowatorski sposób.

Docelowo Program MĄDRZY CYFROWI w pierwszym kwartale 2019 r. obejmie swoim zasięgiem około 350-400 placówek (szkół podstawowych i bibliotek publicznych) ze wszystkich województw w Polsce i około. 10 000 uczniów w wieku 12-13 lat.

ZALETY PROGRAMU:

Uczniowie będą mogli w kreatywny i wartościowy sposób spędzić czas poza zajęciami szkolnymi, zrozumieć sens stosowania wartości moralnych, nauczyć się podejmowania mądrych decyzji, poznać nowe technologie i ich pozytywne zastosowania, a następnie wykorzystać nową wiedzę, umiejętności i postawę w działaniach prospołecznych.

Nauczyciele - zostaną specjalnie przeszkoleni w zakresie nauczania wartości i kompetencji cyfrowych, co pomoże im w pracy z uczniami w szkole oraz wpłynie na zaszczepianie kultury wartości w placówce i środowisku.

Rodzice – będą się mogli przekonać, że ich dzieci uczą się, jak postępować w zgodzie 
z wartościami moralnymi, odważnie podejmować wyzwania społeczne i dokonywać mądrych wyborów, oraz właściwie  stosować nowe technologie, by pomagały im w osiąganiu sukcesów osobistych i w pracy na rzecz innych.

, Źródło artykułu: Fundacja ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom, Autor zdjęć: Fundacja ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom
 
Komentarze
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!
Autor:
Kod z obrazka:
Puste pole z komentarzem
Puste pole z podpisem
Wyszukaj
 
Kreska
Kreska
Dodaj artykuł
Najnowsze komentarze
 
    Kreska
     
    Polecane

    DOSTAWCY-INTERNETU-W-POLSCE-NAJLEPSZY-INTERNET

     




    Brak sond
     
    Newsletter
    Bądź na bieżąco z nadchodzącymi imprezami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.
     
     

    Powiat koszaliński - powiat w północno - wschodniej części  województwa zachodniopomorskiego z siedzibą w Koszalinie. W skład powiatu wchodzą gminy: Będzino, Biesiekierz, Bobolice, Koszalin, Manowo, Mielno, Polanów, Sianów i Świeszyno zajmując powierzchnię 1669 km kw.

    Atrakcje przyrodnicze stanowią przede wszystkim piaszczyste plaże Bałtyku, a ponadto rzeki (Czerwona, Strzeżenica) oraz liczne rezerwaty przyrody (Rezerwat Jezioro Piekiełko, Rezerwat Jodły Karnieszewickie, Rezerwat Wierzchomińskie Bagno, Rezerwat Sieciemińskie Rosiczki, Rezerwat Jezioro Lubiatowskie, Rezerwat Parnowo, Rezerwat na Rzece Grabowej, Rezerwat Warnie Bagno, Rezerwat Łazy, Rezerwat Buczyna, Rezerwat Jezioro Szare i Rezerwat Wieleń). Do atrakcji turystycznych zaliczają się: wioski tematyczne (Wioska Zdrowego Życia w Dąbrowie, Wioska Końca Świta w Iwięcinie oraz Wioska Hobbitów w Sierakowie Sławieńskim), piesze i rowerowe szlaki turystyczne, szlaki kajakowe oraz szlaki konne. Na terenie powiatu występują również liczne zabytki architektoczniczne - kościoły oraz zespoły pałacowe i dworki np.: w Parsowie z XVII wieku, w Nosowie z XIX wieku czy w Strzekęcinie z przełomu XIX i XX wieku.    .

    Gospodarka powiatu oparta jest w głównej mierze na turystyce.

    Przez powiat przebiega trzy drogi krajowe nr: 6, 11 i 25.

     

    Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola